søndag den 27. oktober 2013

Mindfulness i børnehaven og skolen



For 13 år siden begyndte jeg som børnehaveklasseleder i Århus og arbejdede som sådan på 3 forskellige skoler. At gå i børnehaveklasse er begyndelsen af skolelivet for både børn og forældre og jeg så det som en af mine fornemste opgaver som børnehaveklasseleder at hjælpe til at såvel børnene som deres forældre følte sig trygge og klar til de kommende 9-10 års skolegang på stedet. Forældrene inkluderede jeg på forskellig vis og en af måderne var at invitere dem til at deltage i begyndelsen af skoledagen med barnet. Det havde flere formål, b.la. at når de først havde oplevet, hvor rolig en start på dagen, deres børn fik ved at kunne deltage og møde til tiden, så blev de naturligt motiverede for at gøre deres ypperste for at deres barn mødte til tiden fremover. Desuden blev nogle forældre også inspireret til selv at lave en form for runde derhjemme med deres barn på forskellig vis.

Lydrunde som mindfulness-øvelse

Som et led i min undervisning benyttede jeg mindfulness. Det var ikke et anerkendt begreb dengang og for ikke at fremstå mærkelig blandt mine kolleger eller forældrene, så kaldte jeg det morgen-runden. Morgen-runden var en naturlig del af sprogbruget blandt pædagoger i både børnehave og børnehaveklassen, så det blev ikke betragtet som anderledes. Jeg skrev det ind som en del af skemaet på tavlen, at dagene sammen med mig altid startede med morgenrunde. Børnene vidste, at de skulle stille op med stolene i rundkreds. Det, som var en smule særligt i min undervisning dengang, var, at når vi sad der i rundkredsen og klokken havde ringet, så startede dagen altid med stilhed. Først når der var helt stille og stilheden på en måde havde lagt sig  behageligt i lokalet, så gik jeg i gang med at byde velkommen til dagen. Først når jeg selv kunne mærke roen indeni, gik jeg i gang med at tale. Denne samling gik ud på at komme i kontakt med en indre ro gennem lyd. Det kunne være lyden af stilhed eller lyden af musik, lyden af sang eller lyden uden for rummet, som vi skærpede vores sanser for at høre. Nogle dage var det lyden af min stemme, lyden af en elevs stemme eller et instrument, som fyldte rummet. Andre dage var det kroppens lyde eller en kombination af flere lyde. Men fælles for alle runder var en fordybelse og udvidelse af sanserummet ift. lyd. Desuden kombinerede jeg ofte runden med en form for berøring børnene imellem. Det kunne være, at de fik som opgave at tegne med fingeren på hinandens ryg eller massere med lange strøg fra lænden, op ad rygsøjlen og ud af armere. Jeg fik også besøg af kolleger og skoleledere på alle skolerne, for det var særligt for mine klasser, at de var bemærkelsesværdige empatiske og i stand til at finde ro fra morgenstunden også selvom der både var elever med diagnoser eller uro. Desuden har jeg efterfølgende hørt, at klasserne bevarede den ro og måde at være sammen på flere år frem.
 
Mindfulness som pædagogisk redskab

Hvis du selv er pædagog, lærer eller skoleleder så kan du endvidere lade dig inspirere af nedenstående link med mindfulness for børn i børnehaven eller børnehaveklassen. Desuden kommer jeg rundt i landet og laver undervisning og supervision på skoler og pædagogiske institutioner i, hvordan man kan integrere mindfulness som et pædagogisk redskab. Ring mig gerne op til en snak om, hvad I har allermest brug for inspiration til og så tilrettelægger jeg et forløb, som passer bedst til jer.

 Ring: 31133167


 Med ønsket om det bedste for dig og dine nærmeste


Kærlig hilsen
 

Anna Prip
 

1 kommentar:

  1. Tak for et fantastisk indlæg. Vi oplever den samme virkning på voksne i alle aldre på vores mindfulness retreats på Kreta. Må jeg linke til filmen fra vores hjemmeside www.tidtilro.dk?

    SvarSlet